پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

افزایش تولید عسل سال 91 در مازندران

سید محی الدین میرمحمدی افزود: بدلیل شرایط جوی و گرمای بیش از حد در مناطق مستقر زنبور پارسال تولید عسل بیش از 50 درصد کاهش یافت.

وی بیان داشت: بدلیل سرشماری زنبورستانها که هرساله در پاییز توسط جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت امسال در اردیبهشت سال جاری انجام می‌شود آمار درستی نداریم.

میرمحمدی با بیان اینکه در زمستان بیشترین تلفات زنبور را داشتیم افزود: به دلیل بیماری سی‌سی‌دی، بیماری نوزما، کنه واوارا بدلیل این بیماری‌ها پارسال متاسفانه تلفات زیادی در زنبورستانهای مازندران داشتیم.

وی با اشاره به دو داروی آپیستان، بای وارول که برای مبارزه با این بیماریها که سالیانه از آنها استفاده می‌کنند دیگر تاثیری ندارد اظهار داشت: به دلیل نبود داروی مجاز و گران بودن آنها زنبورداران برای حفظ بقای شغل از داروهای غیر مجاز استفاده می‌کنند.

میرمحمدی به بحث قاچاق دارو اشاره کرد و گفت: داروهایی که از مجرای قانونی و دامپزشکی کشور وارد نمی‌شود و در چرخه درمان زنبورداری افتاده است.

مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی زنبورداران مازندران با بیان اینکه ارزش گرده افشانی زنبور عسل 143 برابر از ارزش تولید عسل است تصریح کرد: از بین رفتن تعداد کلنی های زنبور عسل موجب افت تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

وی افزود: از مسئولان انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به زنبورداران کند و دامپزشکی مشکل دارو رفع کند.

محمودی، به نداشتن سرفصل اعتباری زنبور عسل در بخش دامپروری اشاره و بیان کرد: به علت یکسری مشکلات مانند تسهیلات ارزان قیمت ، یارانه ای با آن روبرو هستیم.

وی گفت: درمازندران سه هزار و 800 زنبور و حدود 340 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد.