پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

طرح اصلاح نژاد زنبور عسل نخستین بار درکشور

رییس گروه پرورش زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح جامع اصلاح‌نژاد زنبور عسل با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برای نخستین بار در کشور در استان بوشهر دردست اجراست.

ماشاءالله جمشیدی افزود: با توجه به پتانسیل‌های بالای استان بوشهر برای پرورش زنبورعسل بویژه در فصل زمستان که فعالیت زنبورداری در کشور تعطیل است این استان پذیرای ده‌ها هزار کلنی زنبور عسل است به همین دلیل این پروژه در استان بوشهر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در این پروژه از ظریفترین و مهمترین وسایل در اصلاح نژاد زنبور عسل استفاده می‌شود، اضافه کرد: در این پروژه به دنبال تولید ملکه‌هایی با راندمان تولید عسل بالاتر هستیم.

جمشیدی اظهارداشت: در پروژه اصلاح‌نژاد زنبور عسل روی صفت‌های رفتاری و بچه‌دهی کندوها کار می‌شود و هرچه تعداد بچه‌هایی که کندوها می‌دهند کمتر باشد راندمان تولید عسل بیشتر می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین از سال آینده روی صفت مقابله با کنه واروآ نیز کار می‌کنیم.

جمشیدی بیان کرد: کنه واروآ اکنون کل زنبورهای دنیا را درگیر کرده و در این طرح به دنبال ژن‌هایی هستیم که بتوانیم وارد زنبورها کنیم که در مقابل این کنه و بیماری مقاوم شوند.

رییس گروه پرورش زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به مقدماتی که فراهم شده بیمه زنبورداران یکی از طرح‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که با استفاده از یارانه‌ای که از طریق طرح هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شده همه زنبور داران بیمه می‌شوند.

وی یادآورشد: هنچنین از امسال بنا داریم صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با همکاری اتحادیه مرکزی زنبورداران نیز ایجاد شود تا از این طریق تعاونی‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های استانی تقویت شوند.

جمشیدی گفت: از پنج میلیون کندوی زنبور عسل در کشور چهار میلیون و 800هزار کلنی در کندوهای مدرن و  300کلنی نیز در کندوهای سنتی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: 62تا 65هزار زنبوردار در کشور فعالیت می‌کنند که سالانه از این کندوها 50 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود.

جمشیدی اضافه کرد: سرانه مصرف عسل در کشور 600گرم و در جهان 220گرم است ولی عملکردهایی که در جهان دارد خیلی بیشتر از ماست.

وی اظهار داشت: متوسط تولید عسل در کشور 10کیلوگرم است این درحالی است که در جهان 22کیلوگرم و با توجه به این آمار کارهای زیادی داریم که باید در این بخش انجام دهیم.

جمشیدی با بیان اینکه ایران از لحاظ رتبه تولید عسل و کندو به ترتیب در جهان رتبه هشتم و چهارم را دارد گفت: در جهان از 65میلیون کندوی زنبور عسل یک میلیون و  500 هزار تن عسل تولید می‌شود.