پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

پایگاه تخصصی زنبور عسل ایران

اولین پایگاه تخصصی در حوزه صنعت زنبورداری: حاوی آخرین اخبار،مقالات،دانستنیهای عمومی و تخصصی،انجمن پرسش و پاسخ،گالری تصاویر و نک

وسایل لازم برای ارسال و معرفی ملکه

پس از پایان مرحله جفت گیری و آماده شدن ملکه‌های جفت خورده و تخمریز، آنها را بسته‌بندی می‌کنند و برای مصرف زنبورداران به مناطق دیگر می‌فرستند. برای انجام این کار ابزارهای خاص مورد نیاز است که به شرح آنها می‌پردازیم.

قفس حمل ملکه       

قفسهای پلاستیکی یا چوبی مخصوص به طول 8، عرض 3 و ضخامت 2 سانتیمتر هستند که ملکه تخمریز به همراه چند زنبور کارگر جوان پرستار داخل آن قرار می‌گیرند و قسمت انتهایی قفس نیز با شیرینی مخصوص ملکه پر می‌شود که در طول مسیر، زنبورها از آن تغذیه می‌کنند. معمولا در انتهای این قسمت یک درپوش پلاستیکی یا چوب پنبه ای وجود دارد که در زمان معرفی ملکه به کندو، این درپوش برداشته می‌شود تا زنبورهای کارگر با تغذیه از شیرینی داخل قفس، راه خارج شدن ملکه را از قفس باز کنند.

این قفس‌‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که وقتی روی هم قرار گرفته و بسته‌بندی می‌شوند امکان تهویه و عبور هوا از میان آنها برای بقای زنبورها و ملکه‌ها وجود داشته باشد.

دستگاه خدمه ریز

هنگام آماده کردن ملکه‌ها برای فرستادن به مناطق دیگر لازم است که شش تا ده زنبور کارگر همراه هر ملکه در قفس حمل قرار داده شود. در زنبورستان‌های پرورش ملکه، برای پر کردن قفس‌های حمل ملکه از زنبورهای کارگر مورد نیاز، از دستگاه خدمه ریز استفاده می‌شود. این دستگاه از یک جعبه چوبی تشکیل شده است که زنبورهای کارگر روی قاب به داخل آن تکانده می‌شوند و درب آن بسته می‌شود.

در بالای این جعبه و در محل‌های مخصوص سوراخ‌هایی تعبیه شده که قفس‌های حمل ملکه را روی سوراخ‌های تعبیه شده قرار می‌دهند. از قسمت توری شکل این دستگاه، دود فراوان به داخل آن دمیده می‌شود و زنبورهای کارگر به قسمت بالا هجوم می‌برند و از سوراخ‌ها وارد قفس‌های حمل ملکه می‌شوند و در این هنگام زنبوردار نیز با پر شدن قفس‌ها به سرعت آنها را عوض می کند تا همه قفس‌ها از زنبورهای کارگر به مقدار کافی برخوردار شوند. پس از برداشتن قفس‌ها، درب قسمت انتهایی آنها بسته شده و آماده اضافه کردن ملکه می‌گردد.

  • منبع: پرورش ملکه زنبور عسل (طهماسبی، غلامحسین)